Google Hummingbird ile Değişen Zihniyet

google hummingbirdGoogle üzerinden yapılan aramaların neredeyse %90’ını etkileyen ve bu sebepten ötürü de web sitelerinin arama sonuçlarındaki pozisyonunu göz ardı edilemeyecek derecede değiştiren yeni Google algoritması Hummingbird nihayet devreye girdi. Google daha esnek, kullanıcı ihtiyaçlarını daha kolay anlayabilen, daha “tutarlı” ve kaliteli içerik konusundaki daha titiz olan Hummingbird uygulaması ile artık makale yazarı olarak çalışanlardan webmasterlara, firma sahiplerinden SEO uzmanlarına, dijital pazarlamacılardan amatörlere herkesin kendini yeni bir döneme hazırlaması gerekiyor. SEO uyumlu özgün içerik konusuna verilen önem azalmamış olsa da Google’ın yeni algoritması ile içerik “otoritesine” önem vermesi ve bu sebeple de Google Plus hesaplarının etkinliğinin büyük önem kazandığı günümüzde, arama motoru da geleceğin ihtiyaçlarına cevap verebilecek şekilde yapılandırıldı.

  • Longtail Keywordsuzun anahtar kelimeler

Google analizleri neticesinde artık kullanıcıların “ek almamış birkaç kelime ile arama yaptığında aradığı içeriğe ulaşamadığını” ve bunun için de aramalarına daha fazla kelime eklediğini fark etti. Yani “Longtail Keywords” olarak ifade edilen uzun arama terimleri geçmişte çoğu webmasterın potansiyeli az olduğu için göz ardı ettiği küçük bir detayken, Google Hummingbird ile SEO uzmanlarından dijital pazarlamacılara artık herkesin uzun arama terimleriyle ilgilenmesi gerekiyor. Yeni algoritma ile değişenlerden biri de, insanların Google’ı bir yapay zeka olarak görmesinden dolayı oldukça uzun soru cümleleriyle arama yapma eğiliminde olması ve bu yüzden de algoritmanın kompleks soru cümlelerine yanıt verebilecek şekilde yapılandırılması. Örneğin; arama motoruna “İstanbul restoran” yazan ancak farklı bölümlerinde ayrı ayrı “İstanbul ve Restoran” ifadeleri yer alan içeriklerin yayınlandığı yani kişinin İstanbul’daki restoranlarla ilgili ulaşmak istediği bilgiyle alakasız olarak web siteleri sıralamaya takılırken, artık Google’a doğrudan “En yakın balık restoranı nerede?” şeklinde daha kompleks terimlerle “cevaplamaya yönelik” sorular iletilebilecek. Bu da Hummingbird algoritmasının “konum ve kişisel bilgiyi esas alarak arama sonucu sunması” manasına geliyor.

  • Mobil Cihaz Kullanıcılarıgoogle mobil

Birçok arama teriminde dünya genelinde yapılan aramaların artık %50’den fazlasının mobil olarak yapılması, Google’ın da geleceğin internet dünyasına yön verecek olan mobil cihaz teknolojilerini algoritmasının odağına almasına neden oldu. Özellikle Google Glass teknolojisinin birincil arayüzünün sesli komutları algılamakla ilgilenmesi, yakın gelecekte Google Glass kullanıcıları sayesinde arama motorundan yapılan bütün aramaların sesli olacağı anlamına geliyor. Yazılı olarak arama yapmak ile gündelik hayatta kullanılan konuşma diliyle arama yapmak arasında dağlar kadar fark olması, algoritmanın da sesli aramaları algılayabilecek esneklikte yeni bir sistematiğe sahip olmasını gerektiriyor. Ayrıca Apple’ın milyonlar tarafından kullanılan uygulaması Siri’yi geliştirmesi ve Apple kullanıcılarının hemen her sorusuna Siri ile yanıt araması, geleceğin dijital dünyasında Google üzerinden yapılacak sesli aramaların da ne kadar önemli olduğunu gösteriyor. Dil kullanarak yapılan aramalarda kullanıcılar çok daha kompleks terimleri kullanacağından Google üzerinden istenen içeriğe ulaşmak için ne kadar kompleks bir giriş yapılırsa, o derece tutarlı içeriğe ulaşılmasının sağlanması için çalışılıyor.

  • Google Plus Hesaplarıgoogle+ icon, ikon, logo

Google+ çoğu ülkede olduğu gibi Türkiye’de de beklediği ilgiyi görmemiş gibi dursa da, dünya devi Google’ın bu dijital kimlik uygulamasından hemen vazgeçeceğini de düşünmemek gerekiyor. Nitekim yeni Hummingbird algoritması Google+ hesaplarındaki aktifliğe büyük önem vermekte, içerik yayınlayanların “güvenilirliğini” Google Plus hesabındaki etkinlikle kıyaslayarak derecelendirmekte. Arama sonuçlarında ilgili içeriğin otoritesi olan kişilere öncelik verilmesinin söz konusu olduğu bu yeni uygulamada, Google+ profillerinden yapılan paylaşımlar ve bu paylaşımların +1’lenme oranları da önem kazanan detaylar arasında. Sosyal medya etkileşimine daha da fazla önem veren yeni algoritma, sürekli link paylaşımı yapan ancak kullanıcılardan geribildirim (feedback) almayanlara da ceza kesiyor. Paylaşılan link sayısı arttıkça eşdeğer düzeyde bu linklerin sosyal medyada paylaşılmasını, +1’lenmesini, yorumlanmasını, beğenilmesini arzu eden Google bir anlamda kendi kendine onlarca veya yüzlerce link paylaşanları göz ardı ediyor.

Daha kompleks aramalarla daha da tutarlı sonuçlara ulaşmayı vaat eden Hummingbird algoritması, internet dünyasının geleceğini şekillendirecek çok büyük bir değişim sürecinin emekleme adımlarını oluşturmakta. Mobil teknolojilerin etrafında şekillenen geleceğin internet dünyasında dil kullanımı ile kullanıcıların çok daha esnek ve kompleks aramalar yapabilmesi, içerik yayıncılarının da üretimlerinde daha titiz davranmasını gerektiriyor. Çok fazla değişikliğin olması nedeniyle yeni algoritmayla ilgili çok daha uzun bir yazı yazmayı planlamış olsam da, ne yazık ki burada yazıya son veriyorum. Fırsatım oldukça ilerleyen zamanlarda daha da detaylı bilgi vermeye çalışacağım…

09 Ekim 2013 tarihinde Genel içinde yayınlandı ve olarak etiketlendi. Kalıcı bağlantıyı yer imlerinize ekleyin. 3 Yorum.

  1. bu “otorite” meselesini bir iki cümleyle daha açabilir misin?

    • Yani Google’a sağlıkla ilgili bir arama terimi yazıldığında artık öncelik; hekim olarak internette kendi sitesinde ya da başka sitelerde yazı, video veya fotoğraf paylaşımı yaparak içerik belirten kişilerde olacak. Google söz konusu sağlık olduğunda otorite bir doktor ya da sağlık kuruluşu olduğu için önceliği de aranan kelimenin içinde geçtiği ancak kim tarafından yazıldığı belli olmayan sitelerden ziyade bu işi profesyonel olarak yapan ve aynı zamanda internette de faal olan kişilerden yana kullanacak. Yayınlanan içeriği üretenin konu hakkındaki uzmanlığı ise bir manada interneti ne şeklinde etkin kullandığı, ne kadar fazla insana hitap ettiği ve bu insanların yaptığı olumlu geribeslemelere göre belirlenecek. Zaten öyle olmaya da başladı birkaç gündür…

  1. Geri bildirim: Makale Yazarak Para Kazanma | Metin Yazarı, Web İçerik Editörü, SEO Uyumlu Makale Yazarı

Yorum bırakın